Dzisiejsze auta zachwycają osiągami, a przede wszystkim przyśpieszeniem. Dużą zasługą takich osiągnięć jest zamontowanie do silnika spalinowego turbo sprężarki zwana potocznie turbiną. Poniżej krótki opis jak zbudowana jest turbina w naszym samochodzie.

Budowa i zasada działania turbo

Każdy silnik spalinowy potrzebuje do poprawnego działania powietrza. Jest ono spalane wraz z paliwem w komorze tłoka. Jest zasada, że im więcej powietrza pod większym ciśnieniem ( sprężone ) dostarczymy do komory spalania, tym efektywniejsze będzie spalanie paliwa. Dzięki temu uzyskamy większą moc silnika nie zmieniając wielkości jego tłoków. Taką funkcję zapewnia więc turbo sprężarka. Składa się ona generalnie z dwóch części. Pierwsza z nich to turbina, która zasilana jest gazami wydechowymi z komory spalania tłoka. Gazy napędzają turbinę powodując jej szybkie obroty. Na wspólnym wałki osadzona jest druga kluczowa część czyli sprężarka. Napędzana przez turbinę osiąga również wielkie prędkości obrotowe dzięki czemu spręża świeże powietrze dostarczane z atmosfery. To powietrze pod ciśnieniem wchodzi w skład mieszanki paliwowej i dostarczane jest do komory spalania.
Turbina więc zwiększa osiągi auta oraz jego moc o kilkanaście koni mechanicznych. Niestety jest to element, który wymaga okresowej regeneracji lub naprawy. Gorące spaliny często uszkadzają turbinę. Takie czynności można wykonać na przykład w specjalnych firmach: regeneracja turbiny Poznań , które sprawią, że nasz silnik znów odzyska swoją pierwotną moc.