Lakierowanie jest zabiegiem często wysoce kosztownym, przez co coraz popularniejsza staje się opcja korekty, która pozwala przywrócić wyjątkowy blask i kolor w sposób prosty i stosunkowo tani. Odpowiednio przeprowadzony proces maszynowego polerowania potrafi wiele, jednak musi zostać poprzedzony wyborem odpowiedniej metody. Najczęściej można się spotkać z opcjami jedno- i wieloetapowymi. Czym się różnią i którą należy wybrać? Warto się temu przyjrzeć.
Jak powinna wyglądać korekta lakieru?
Na początku trzeba sobie zdać sprawę, że zarysowania na lakierze samochodowym posiadają różną wielkość i grubość. Od cech tych zależny będzie nie tylko podział na odpowiednią ilość etapów, ale też struktura past i padów, którymi przeprowadzany będzie cały proces.
Wiele osób sądzi, że rozpoczęcie polerowania od połączenia gruboziarnistych past i agresywnych padów sprawi, że łatwiej i szybciej osiągnie się upragniony efekt. Jak się okazuje – nic bardziej mylnego. Należy pamiętać, że rozpoczęcie procesu w ten sposób wiązać się będzie z powstawaniem wielu dodatkowych mikrozarysowań, które nałożą się na istniejący już problem. W rezultacie dołożymy sobie pracy, zamiast wyeliminować początkowe rysy. W takim razie – jak przeprowadzić to poprawnie?
Najczęściej pierwszym etapem korekty lakieru jest wycięcie najgłębszych zarysowań. Następnie przechodzi się do polerowania najdelikatniejszymi mieszankami, gdyż czasem okazuje się, że agresywniejsze opcje nie będą konieczne. Oczywiście, jeśli rezultatów nie widać, należy użyć coraz to silniejszych połączeń.
Jak widać, korekta lakieru działa na zasadzie schematycznych czynności. Na rynku istnieją jednak metody opierające się wyłącznie na jednym etapie. Jak działają i kiedy się sprawdzą?
Jednoetapowa korekta – co warto wiedzieć?
Jest to metoda, którą operują osoby o znacznym doświadczeniu w zakresie korekty lakieru. Dlaczego nie jest polecana dla osób zaczynających swoją przygodę z detailingiem? Dzieje się tak, ponieważ wymaga ona sprawnego i trafnego dobrania odpowiedniej pasty i pada bez metody prób i błędów. Z tego powodu konieczna jest dokładna znajomość rodzajów lakieru i umiejętność rozpoznania jego aktualnego stanu.
Jak się można domyślić, stosowanie metody jednoetapowej może mieć swoje korzyści, jak i wady. Jakich zalet można się spodziewać?
- Szybkość – z racji na użycie jedynie jednej formy pasty, cały proces przebiega stosunkowo szybko, pozwalając na oszczędność czasu.
- Niższa cena – jednoetapowa korekta dostępna jest już od kilkuset złotych i często nie przekracza tysiąca.
A co z wadami? Tutaj należy zaznaczyć, że opcja ta działa na zasadzie kompromisu pomiędzy estetyką wykończenia a usunięciem głębszych zarysowań. Efekt nigdy nie pozwoli cieszyć się całkowitym brakiem zarysowań przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej estetyczności lakieru. Nie zmienia to faktu, że dla niewielkich problemów będzie to świetna opcja.
Na czym polega wieloetapowa korekta lakieru?
Jak sama nazwa wskazuje, etapów w tym przypadku będzie wiele. Co to jednak oznacza? Dwa, trzy, a może więcej? Jak się okazuje, najbardziej popularną opcją jest dwuetapowa korekta lakieru. Dlaczego tak jest?
Pierwszym etapem jest tutaj wycięcie zarysowań, a drugim – wykończenie powierzchni. Wydaje się proste? I takie właśnie jest. Opcja dwuetapowa w znacznym stopniu oszczędza lakier, którego, szczególnie po kilku korektach, jest coraz mniej. Pozwala na usunięcie większości zarysowań, pozostawiając jedynie te, które są najgłębsze. Redukuje jednak ich widoczność, zapewniając jednocześnie wyjątkową gładkość i powrót blasku, który został utracony podczas eksploatacji.
Dwuetapowa korekta lakieru to jednak niejedyna opcja – czasem stosuje się też opcję trzyetapową. W teorii jest to opcja klasyczna, gdyż sami producenci oferują zazwyczaj trzy rodzaje past – grubo- i średnioziarnistą oraz finiszującą. Niestety, metoda ta, choć pozwala na dosięgnięcie nawet głębokich zarysowań, może łączyć się z nadmierną utratą lakieru, przez co nie zawsze jest metodą najlepszą. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, na czym polega korekta lakieru w dwóch etapach na detailingobsessed znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.
Wybór metody zależy głównie od stanu danego lakieru – im jest z nim gorzej, tym więcej etapów będzie potrzebne. Należy jednak wziąć też pod uwagę uprzednie korekty, które redukują ilość dostępnego do starcia lakieru. Warto udać się do sprawdzonego serwisu detailingowego, gdyż tylko doświadczony specjalista będzie miał pewność, która metoda przyniesie najkorzystniejszy efekt.
Najnowsze komentarze