Klocki hamulcowe to podstawowy element układu hamulcowego, który ma za zadanie zatrzymywanie pojazdu poprzez zaciskanie klocków na tarczy hamulca. W tym artykule skupimy się na trzech sprawach związanych z klockami hamulcowymi. Po pierwsze opiszemy czym są sportowe klocki hamulcowe, drugim tematem będzie odpowiedź na pytanie kiedy wymienić tarcze hamulcowe?, a na koniec przedstawimy różnice pomiędzy tarczami nawiercanymi, a nacinanymi. Zaczynamy!

Sportowe klocki hamulcowe- nie będą różnić się od tradycyjnych klocków hamulcowych jeżeli będziemy chcieli je wykorzystać w standardowej jeździe (co raczej nie ma sensu). Ten rodzaj klocków zdecydowanie lepiej sprawdzi się w jeździe sportowej takiej jak wyścigi na torze, czy też górskie rajdy. Po prostu chodzi o to, że sportowe klocki hamulcowe zachowują cały czas niezmienną siłę tarcia nawet w ekstremalnie wysokich temperaturach. Bardzo ważne aby zwracać uwagę na dotarcie klocków sportowych przed pełnym użytkowaniem pojazdu, ponieważ tylko wtedy osiągną one 100% skuteczność. Należy pamiętać, że ten rodzaj klocków hamulcowych również można przegrzać i utracić tym samym zdolność hamowania. Czy warto zdecydować się na wymianę tradycyjnych klocków hamulcowych na te sportowe? Oczywiście że warto, ale pod warunkiem że nasza jazda jest również „sportowa”, a nasz samochód ma już więcej sportowych części.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?

To jest pytanie na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Specjaliści określili liczbę 70-80 tysięcy przejechanych kilometrów jako moment na wymianę tego elementu. Natomiast oczywistym jest, iż wiele będzie zależało od tego jak eksploatowany będzie pojazd , oraz od jakość samych tarcz. Stan tarcz hamulcowych określa się poprzez zmierzenie ich grubości, ale również sprawdza się uszkodzenia mechaniczne, deformacje czy też przegrzanie. Z częściami w pojeździe jest jak z narządami w organizmie, jeżeli coś zaczyna szwankować to bez wątpienia dadzą o sobie znać. Nie inaczej jest w przypadku tarcz hamulcowych i sygnały takie jak wymienione poniżej powinny zaniepokoić każdego kierowcę:

  • wydłużona droga hamowania
  • piski podczas hamowania
  • odbijanie pedału hamulca
  • różnego rodzaju drgania podczas jazdy

Tarcze nawiercane czy nacinane?

Przede wszystkim przyjrzyjmy się tym dwóm rodzajom tarcz hamulcowych i zobaczmy czym one tak naprawdę się różnią.

1. Nacinane tarcze hamulcowe potocznie zwane są sportowymi ponieważ to konstruktorzy w zespołach rajdowych wykonali pierwszy raz nacięcia na tarczach hamulcowych. W jakim celu? Otóż nacięcia takie pozwalają na szybsze chłodzenie tarczy która również staje się bardziej odporna na pęknięcia. Dodatkowo łatwo zauważyć stopień zużycia tego elementu i dzięki temu staje się bardziej wydajna od tarczy tradycyjnej.

2. Nawiercane tarcze hamulcowe posiadają właściwie takie same cechy jak tarcze hamulcowe nacinane to znaczy:

  • szybko się chłodzą
  • posiadają wysoką odporność na pęknięcia

Wadą tarcz nawiercanych jest fakt, iż bardzo trudno ocenić stopień zużycia ponieważ nawiercone otwory zawsze pozostają w tym samym miejscu.

Wybór tarcz hamulcowych powinien być uzależniony od dynamiki jazdy oraz stopnia w jakim eksploatujemy nasz pojazd. Tylko kierowca wie czego tak naprawdę potrzebuje, a jeżeli nie jest pewien to rozmowa ze specjalistą powinna rozwiać wszelkie wątpliwości.